Home Over ons Nieuws en publicaties Stadleven Ik ben Stadgenoot: 'Het fijnste gevoel is de dankbaarheid'

Ik ben Stadgenoot: 'Het fijnste gevoel is de dankbaarheid'

Leestijd: 4 min

Lejla is doorstroommakelaar bij Stadgenoot. Zij zorgt ervoor dat huurders kunnen doorstromen van een grote woning naar een passende woning. Of van een woning op de 2e verdieping of hoger die niet bereikbaar is met de lift, naar een woning op de begane grond of een woongebouw met lift. ‘Verhuizen geeft veel stress. Ik wijs mensen de weg.’

Lejla kwam een half jaar geleden bij Stadgenoot werken. Daarvoor werkte ze 5 jaar voor een andere woningcorporatie. ‘En daarvóór werkte ik als sociaal raadsvrouw. Je geeft dan advies en hulp bij vragen over sociale zekerheid, huisvesting of belastingen. Het mooie van mijn werk als doorstroommakelaar is dat ik nu hulpverlening en dienstverlening kan combineren. Ik hou van het contact met mensen.’

Tijdens huisbezoeken kijk ik naar de behoeftes

Als doorstroommakelaar gaat Lejla vaak op huisbezoek bij mensen die graag willen verhuizen. ‘Het gaat vooral om senioren. Mensen die gebruik willen maken van de regeling om naar een seniorenwoning of een kleinere woning te verhuizen, die beter past bij hun behoefte. Van Groot naar Beter, noemen we deze voorrangsregeling. Huurders die via deze regeling verhuizen kunnen een subsidie krijgen en hun oude huurprijs meenemen als de nieuwe huurprijs hoger is dan de oude. Het gaat ook om mensen die van een woning op de 2e verdieping of hoger naar een woning op de begane grond of een woongebouw met een lift willen verhuizen, omdat traplopen moeilijk wordt.’

‘Er zijn veel regeltjes’

‘Tijdens een huisbezoek kijk ik naar de behoefte. Zo wilde een ouder stel dichter bij de kinderen in Almere wonen. Weesp was een mogelijkheid. Ik help ze als het nodig is met het maken van hun account op WoningNet. Daarna kunnen zij zelf zoeken naar een nieuwe woning. Je moet op zoveel dingen letten. Er zijn zoveel regeltjes. Soms kunnen mensen bijvoorbeeld voorrang krijgen. Maar hoe? Zo wilde een stel verhuizen vanwege een medische situatie. Ik wijs ze de weg bij het aanvragen van een WMO-indicatie (wet maatschappelijke ondersteuning). Dat geeft recht op voorrang voor bepaalde woningen.’

We gaan ook zelf naar mensen toe

Lejla vertelt verder: ‘Mensen zijn heel dankbaar. Je ziet ze opbloeien door het persoonlijk contact. Verhuizen betekent veel stress. Mensen weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Ik probeer die stress een beetje weg te nemen.’ Ze wijst erop dat mensen vaak pas nadenken over verhuizen als het echt moet. Dat is vaak te laat. ‘Om dit te voorkomen gaan we ook zelf naar mensen toe. We geven informatie, nemen vragenlijsten af en vragen hoe mensen naar de toekomst kijken.’

‘Ik krijg 10 aanvragen per dag’

Lejla is nu de enige doorstroommakelaar bij Stadgenoot. ‘De functie is nieuw’, zegt ze. ‘Andere corporaties hebben ook een doorstroommakelaar. We werken veel samen. En ik werk natuurlijk ook veel samen met mijn collega's van de afdeling Verhuur en de woonbegeleiders van Stadgenoot.’ Is het een drukke baan? ‘Ja, ik krijg zo’n 10 aanvragen per dag. Om mensen nog beter te helpen hebben wij een doorstroomkaart gemaakt. Daarop kunnen huurders in een paar stappen zien welke regelingen er zijn en of die voor hen gelden.’

‘Daar word ik blij van’

Doorstromen is heel belangrijk voor de woningmarkt. Want waar een grote woning vrijkomt, kan een gezin met kinderen vanuit een kleine sociale huurwoning weer doorstromen. Iedereen wil passend en prettig wonen. ‘Het fijnste gevoel is de dankbaarheid’, zegt Lejla tenslotte. ‘Het wederzijds vertrouwen en de blijdschap van mensen als alles is geregeld. En daar word ik dan weer blij van.’

Contact

Wilt u doorstromen naar een andere woning? Neem contact op met onze Klantenservice via het telefoonnumer: 020 - 511 80 00. Of stuur een e-mail naar passendwonenstadgenootnl

Doorstroommakelaar in gesprek met 2 bewoners

Vacatures

Werken bij Stadgenoot. Voor jezelf. En elke Amsterdammer. Bekijk onze vacatures op de website werkenbijstadgenoot.nl