Het kan iedereen overkomen: er gebeurt iets onverwachts. Met grote gevolgen voor u en uw woning. Denk bijvoorbeeld aan brand, extreme wateroverlast of een
Politie, brandweer en Stichting Salvage
Bij een onverwachte noodsituatie belt u altijd eerst 112. De hulpdiensten zoals de brandweer en politie zijn als eerste aanwezig. Voor extra hulp nemen zij meestal contact op met Stadgenoot en Stichting Salvage. Een medewerker van Salvage komt dan ook naar de plek toe. Als een woning bijvoorbeeld (tijdelijk) onbewoonbaar is, regelt Salvage een noodopvang tot aan de eerstvolgende werkdag. Van Stadgenoot komt er een medewerker van de afdeling Dagelijks Onderhoud.
De politie en brandweer bepalen of u uw huis nog in mag. Soms mag u alleen snel wat spullen uit de woning halen. Neem dan alleen de belangrijkste spullen mee, zoals:
- Portemonnee
- Identiteitsbewijs
- Verzekeringspapieren
- Telefoon
- Kleding, toilettas en sieraden
- Sleutels
Let op! Neem nooit eten, babyvoeding of medicijnen mee, die uit een ruimte komen waar brand is geweest.
Wat moet u zelf doen?
- Vertel het aan familie, vrienden en goede kennissen. Zij hebben misschien gehoord dat er iets ergs gebeurd is en zijn bezorgd. Geef een teken van leven en vraag of u misschien tijdelijk bij hen terecht kunt als dat nodig is.
- Voor schade aan uw inboedel of voor tijdelijke woonruimte, neemt u contact op met uw inboedelverzekeraar. U vertelt wat er aan de hand is. Uw verzekeraar moet de schadebehandeling in gang zetten. Ook noodopvang of vervangende woonruimte regelt u vaak via uw
inboedelverzekering . Vraag daarnaar. Wilt u graag hulp bij het uitzoeken hiervan? Stichting Salvage kan u advies geven.
- Neem contact op met Slachtofferhulp. Zij kunnen helpen als de situatie ingrijpend is voor u of uw gezinsleden. U belt daarvoor naar 0900 – 01 01 of gaat naar de website
slachtofferhulp.nl .
- Heeft u iets verdachts gezien of heeft u overlast of zorg over buurtbewoners of gezinsleden? Samen zorgen we voor een veilige woonomgeving. U kunt een melding maken bij Stadgenoot via
dit formulier , door een e-mail te sturen naarinfostadgenootnl of te bellen met de Klantenservice op het nummer 020 – 511 80 00.
Bij de gemeente kunt u een melding maken via het Meldpunt Zorg en Woonoverlast via 020 – 255 29 14 of via de websiteamsterdam.nl/zorgwoonoverlast .
Maakt u liever een anonieme melding? Bel dan naar Meld Misdaad Anoniem via het telefoonnummer 0800 – 7000 of de websitemeldmisdaadanoniem.nl .
Opvang en tijdelijke woning
Soms wordt de woning onbewoonbaar verklaard. U kunt dan niet in uw huis blijven wonen. Dit kan kort zijn maar ook een langere tijd.
We vragen al onze huurders een
Wat doet Stadgenoot?
Stadgenoot tijdens en na de noodsituatie. Bij een grote calamiteit komt een Calamiteiten Coördinator van Stadgenoot naar de plek toe. Ook neemt Stadgenoot contact met u op om te vragen hoe het gaat. U mag ook altijd zelf contact met ons opnemen via de
Stadgenoot begint zo snel mogelijk met het herstellen van de woning. Zodat u weer terug naar huis kunt. Duren deze werkzaamheden langer dan 4 maanden? Dan ontvangt een urgentieverklaring waarmee u voorrang krijgt op een andere permanente woning via